Arnaldur Indridason – Engelenstem

Ik heb jullie verteld dat ik Maandagskinderen had gelezen en niet volledig overtuigd was, maar het nog een kans wou geven.

Ik besloot het 2de deel te lezen, maar ging de mist in, want las per ongeluk het 5de deel. Dit ligt aan het feit dat ze in een mengeling van jaren vertaald zijn en niet in de volgorde van de boeken zelf.

Engelstem gaat over volgende:

In de week voor Kerstmis wordt in een groot hotel in het centrum van Reykjavík een personeelslid dood aangetroffen, verkleed als kerstman en met zijn broek op zijn enkels. Het is aan inspecteur Erlendur en zijn collega’s om deze delicate en complexe zaak te ontrafelen. Daarbij moeten ze diep graven in het trieste leven van het slachtoffer.

Wat ik er van vond:

De meeste romans van Arnaldur draaien om Erlendur Sveinsson, een moeilijke en moeilijk te benaderen man, die als rechercheur echter over een groot invoelingsvermogen beschikt. Arnaldur verweeft graag maatschappelijke problemen in zijn Erlendur thrillers. (Wikipedia)

Bovenstaande klopt volledig. Dat maakt ze soms moeilijker te lezen en op sommige momenten langdradig. Ik begrijp het wel, maar het mag soms net iets beknopter van me.

Het boek zelf was een pageturner voor me, niet zoals sommige andere boeken, maar uit een nieuwsgierigheid die ik niet kan vergelijken met sommige andere boeken. Niet omdat ik hem uitmuntend goed vind, maar omdat ik gewoon wil weten of mijn gedachtegang klopt. Omdat ik wil weten, hoe het gesprek gaat verlopen en welk verhaal er gaat komen van ‘die ene getuige’.

Het personeelslid dat gevonden is met de broek op de knieën blijkt een man te zijn die toen hij jong was, de stem van een nachtegaal had, maar die stem op een zeer cruciaal moment kwijt raakte, waardoor er een rad van gebeurtenissen is beginnen afspelen die tot uiteindelijk zijn dood resulteren.

Wat er net iets moeilijker was voor mij aan dit boek is dat het grotendeels gaat over een obsessie. Een obsessie daar voel ik me niet heel erg verwant mee.

2 gedachten over “Arnaldur Indridason – Engelenstem

Geef een reactie

