Arnaldur Indridason – Grafteken

Het moet gezegd worden, als ik een reeks start, dan zal ik ze meestal volledig lezen.
Zo heb ik dus Grafteken gelezen, die het 2de deel is van de Erlendur thrillers reeks.

Waarover gaat Grafteken:

Op het met bloemen opgemaakte graf van de IJslandse vrijheidsstrijder Jón Sigurðsson wordt het naakte lichaam van een meisje gevonden. Waarom juist hier? Erlendur en zijn collega’s staan voor een raadsel. Het slachtoffer was verslaafd aan heroïne. Dus beginnen Sigurður Óli en Elínborg hun onderzoek in het drugsmilieu. Een spoor leidt naar de Westfjorden van IJsland, waar Jón Sigurðsson vandaan kwam. Bestaat er een verband? Het oplossen van deze zaak wordt pas echt delicaat als blijkt dat ook kopstukken uit de economische wereld tot de verdachten behoren. (Bol.com)

Wat ik er van vond:

Alweer een boek dat ik verslonden heb, maar evengoed momenten heb gehad dat ik dacht ‘Oké, ik weet het, dat vertel je in elk boek’, of waar soms de gedachtegangen van Erlendur iets te uitgebreid zijn.

Alweer komt er een actueel maatschappelijk thema naar boven, namelijk drugs en al hetgeen daar rond draait.
Wat ik zo leuk vind aan zijn boeken is dat hij je de ene richting aan het insturen is, maar het de andere richting is die je moet volgen. Met andere woorden, dubbele bodems. Ze zijn ook duidelijk, je moet gewoon kiezen welke richting je volgt en zien of je de juiste hebt gekozen. Begrijp je?

Het boek handelt ook zeer sterk over de visquota, die bij hen erg brandend actueel zijn, maar bij ons minder belangrijk, waardoor ik me daar niet kan inleven in het boek, maar het wel begrijp, de problematiek.

Er komen zeer mooi en duidelijk geschreven stukken in het boek, zonder dat ik kan vertellen dewelke, omdat ik anders misschien iets verpest als je het wil lezen.

2 gedachten over “Arnaldur Indridason – Grafteken

Geef een reactie

