All animals are equal, but some animals are more equal than others

Ik denk dat ik al heb verteld dat we 4 kippen hebben / hadden. Gertrude, Fiona, Thea en Charlotteke.(GFT)

Nu sinds een dikke week zat zit er een haan in onze tuin. Ik vroeg aan de buren om hun haan te komen halen, want de kippen mogen vrij in het weekend rondlopen. Maar het bleek zijn haan niet te zijn; nochtans de haan is geknipt. Dit wil zeggen dat hij niet kan vliegen.

Ik besloot me niet druk te maken en zei tegen mijn lief (ik ging ontbijten met een vriendin) dat hij moest in het oog houden of de kippen hem konden verdragen. Anders zouden we hem moeten vangen.
Tijdens het ontbijt een telefoon van mijn lief, helemaal in paniek en hij roept ‘Die haan zit op Thea’. Ik schiet in de lach en zeg tegen hem dat dat kippensex is. No stress, het duurt maar een paar seconden.

Nu je moet weten, buiten Fiona (een witte kip), zijn onze kippen erg aanhankelijk. Ze worden graag gestreeld en als je buiten komt of thuis komt, komen ze op een geweldig grappige manier aangelopen om tegen je been te plakken. We hebben dus superkippen.
Thea (een grijs gespikkelde) is de kip waar mijn lief het meest aan verknocht is. Ik weet niet goed waarom, maar het is zijn maatje. Het is ook wel de liefste kip van de 4. Charlotteke (een bruine) die is eigenlijk van de dochter, maar ze kijkt er niet naar om. Wat een surprise daar. En Gertrude (een zwarte) dat is ook een geweldig lief beest, maar ze pikt wel in alles wat er in haar buurt komt. Een echt vreterke. Ik heb mijn sjaal al moeten redden uit haar keelgat.

Terug naar de haan. Blijkt dat de kippen en de haan dus wel matchen. Zondag loopt de haan het kippenhok mee in en ik sluit de deur. Want tijdens de week moeten de kippen op hun 5 à 6m² blijven. Nu ontsnapt de haan door een gat te maken in de omheining. Maar onze kippen gaan niet lopen, dus het is niet echt een probleem.
De haan blijft ook in de tuin, steeds in de buurt van ‘zijn’ kippen. Zo trots als een pauw.

Nu komt het ….

Woensdagmorgen gaat mijn lief naar de kippen. Hij doet de ochtend, ik de avond. En ik hoor hem roepen en tieren en vloeken dat het niet meer normaal is. Dat is nu niet zo heel vreemd, maar in den donkere in den tuin ….

Wat blijkt, Thea is verdwenen. Zijn kip !!! Nu een kip blijft een kieken natuurlijk. Alle kippen liepen los, maar Thea is verdwenen. Nu je moet niet achter onze kippen zitten om ze in hun hok te krijgen, ze gaan er vanzelf in. (superkippen, ik zei het al).

Mijn lief razend kwaad op de haan. Dus ik sus mijn lief en zeg dat ik vroeger naar huis zal komen om te zoeken naar Thea. We rijden nog een traag door de straat, maar niets.

’s Avonds zoals beloofd ga ik vroeger naar huis, trek mijn botten aan, neem de hond en wandel door heel de tuin, om zo het weiland achter ons in te wandelen dat omgeven is door grachten die overstroomd zijn. Nu het is erg koud, als het in Antwerpen 3 graden is, dan is het waar wij wonen -3,5 graden. Ik denk, ik ga in de grachten kijken, ik wandel al roepend het weiland af, ga door naar het huis dat naast ons te koop staat en kijk daar binnen. Geen Thea te zien.

Ik lijn de hond aan en begin met hem door de straat te wandelen (= boerenweg). Ik zie de buren en vraag of ze Thea niet gezien hebben en als ze haar zien, ze haar willen terugbrengen. De buren zijn boeren, dus die vinden dat best vreemd, die relatie met een kip.

Om het te eindigen, Thea is nog zoek. en als ik eerlijk moet zijn, dan denk ik dat Thea er niet meer is. Nu ik wil daar niet aan denken, want ja, dan ween ik. Zolang het niet visueel is voor me, dan raakt het me niet heel erg. Begrijp je dat. Ik vind het erg, maar … ik ben nog niet geconfronteerd met de realiteit.

De haan (die ik Haandini noem, want hij verstopt zich goed) zit nog steeds bij het kot. Hij heeft dus wel een van zijn vrouwen op stap genomen, maar heeft haar ook in de steek gelaten. Hij mag blij zijn dat mijn lief enkel thuiskomt als het donker is, want als het licht is en hij kan hem vangen, steekt hij hem in een doos en gaat er mee naar het bos om hem te dumpen, want … mijn lief zegt dat de haan de grotige schuldige van het kippendrama is.

Hij mist zijn Theaatje, mijn lief.

9 gedachten over “All animals are equal, but some animals are more equal than others

  1. wildcard

    Ja, ’t zijn altijd de mensen die goed voor hun dieren zorgen die zoiets voor hebben hé?
    Als ik zie hoe onze linker buurman met zijn kippen omgaat, die beesten moeten regelmatig hun eten zelf gaan zoeken…. ; heb ik wel compassie met je vriend 😦

    Liked by 1 persoon

  2. loesjezaakjes

    oooooh wat vreselijk! Ik had ooit ook kipjes en mevrouw vos is ze op een nacht komen halen 😥 Ik hoop dat je ze alsnog terugvindt! En ik vind kippen ook de max! heerlijk hoe ze rondscharrelen 🙂

    Like

Geef een reactie

