Pull up a chair. Take a taste. Come join us. Life is so endlessly delicious

De risotto was een succes! en superlekker !
Maar je hebt geduld nodig.

Wat heb je nodig:

– Spekjes (ongeveer 250gram)
– Sjalotje (ik nam anderhalf, want ik eet het graag)
– 2 eetlepels olie
– Een klont boter (dat was een probleem, want ik gebruik enkel nog kokosolie, maar had nog ergens een stukje goede boter liggen)
– Peper en zout
– Een citroen (moet niet hé)
– Courgette, gesneden naar je zin
– Erwtjes uit blik of diepgevroren
– Eventueel enkele verse kruiden (de mijne waren allemaal verlept, wegens droogte)
– 250 gram risotto
– Ongeveer 720 ml groentebouillon (ik heb de regel van 3 gebruikt om het te berekenen)
– Ongeveer 100 gram verse parmezaan
– Een glas droge witte wijn (= ongeveer 200-250ml)

Ik leg altijd alles eerst klaar voor ik eraan begin, zodat je geen stresske kan hebben.
dus ook mijn houten lepel, een servetje om de lepel op te leggen, messen, snijplanken, handdoek om de handen af te drogen, ….

Ik heb eerst spekjes gebakken en die uit de pot gehaald. Dan heb ik 2 eetlepels olie in die pot gedaan en een sjalot fijngesnipperd gestoofd tot deze er glazig uitzag, dan heb ik de risotto (250g) er bijgesmeten. Toen deze heet was en dus een oliefrakske hadden heb ik ze geblust met een een glas witte wijn. Ik heb het vuur lager gezet en gewacht tot de wijn verdampt was, af en toe roerend.
Intussen had ik ongeveer 720 ml groentebouillon heet op het vuur staan. Ik heb telkens 1 pollepel bij de risotto gekapt en geroerd. Intussen heb ik 100 gram parmezaan geraspt (ongeveer hé) en een courgette in stukjes gesneden. Ik had erwtjes uit blik, maar je kan ze ook uit de diepvries gebruiken. Nadat ik ongeveer de helft van de bouillon had toegevoegd per pollepel en steeds roerend tot het verdampt / opgenomen was (ongeveer 10 minuten) heb ik de courgette en de erwtjes er bij gedaan.
Als je alle bouillon hebt toegevoegd en er blijft alleen ‘pap’ over (klink niet smakelijk, maar ik kan het niet anders zeggen), een klont boter en ongeveer de helft van de parmezaan erbij en roeren. Ik heb de pot toen van het vuur gehaald.
Ik heb de spekjes er terug bijgedaan die uitgelekt waren op papier.

Op smaak brengen met peper, zout en citroensap. Pas op met het zout als je al gezouten spekjes hebt gebruikt.

In totaal heeft het ongeveer 40 minuten geduurd.

Mijn lief zei dat ik het elke week mag maken. Deze hoeveelheid is ongeveer voor 3 personen, maar mijn lief heeft 2 grote borden naar binnen gespeeld.

De eerste risotto is dus gelukt. 🙂

3 gedachten over “Pull up a chair. Take a taste. Come join us. Life is so endlessly delicious

  1. LJ

    Mmmm ik eet heel graag risotto 🙂 🙂 en ik had in een kookboekje ongeveer dit recept gevonden, ook met courgette en erwten, het staat ergens komende weken op de menu. Normaal is het bedoeld als voorgerecht, risotto, maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die het als hoofdgerecht eet :p Ik vind het lekkerste met parmezaan, kerstomaten, spekblokjes en pijnboompitten. Of met appel en gorgonzola, ook lekker! (De enige twee die ik maakte tot nu toe.)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

