To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment

Ik had zo een momentje dat ik niet kon bloggen. Niet dat ik de tijd niet had, maar het kwam niet uit mijn vingers.
Het moment is nog niet echt over, maar ik wou iets delen met jullie.

We hebben een smartmat besteld voor het eerst. Maar dat wou ik dus niet vertellen. Maar dan weten jullie dat al.

Mijn moeder was jarig zaterdag. Omdat het blijkbaar heel hoog stak dat ik me niet had laten zien, noch had laten horen, had ik gevraagd of ze wou gaan ontbijten met me.
Ik vroeg ook mijn zus mee, maar die kon niet.

Mijn moeder had haar best gedaan, om zich netjes te kleden en op te maken. Ze rookte niet omdat ze weet dat ik er een hekel aan heb. Allemaal positief. Ik ging met haar ontbijten, liet haar mijn favoriete plekjes zien, kocht haar een lichtslinger bij ‘Happy Lights’ en een nieuwe handtas in de uitverkoop bij Ken.

Ze vertelde veel verhalen, waarvan ik weet dat ik ze me een korrel zout moet nemen, want bij sommige was ik aanwezig en weet ik hoe het werkelijk ineen zat.
Maar nog voor we gingen ontbijten, speelde zich het volgende af:

Ik vertelde haar dat ik een zwanger buik had gezien in een serietje en helemaal vertederd was. Ze vroeg of ik zie was en of ze een psychiater moet contacteren. Ze vindt me hoogst ongeschikt als moeder.
Ik negeerde het, maar ze vroeg of ik wist waarom mijn broer nog ter wereld was gekomen (hij is 14 jaar jonger), dus ik antwoordde ‘omdat je een jongen wou’.
Ik kon er niet verder afzitten ….

Ze vertelde dat mijn zus en ik (mijn zus is opgegroeid bij haar vader), accidentjes waren (wisten we al lang)
en dat ze geen enkel moedergevoel voor ons had/heeft. Als we bv op haar schoot wilden zitten was dat goed, maar voor niet langer dan een minuut. Ze kon het niet verdragen. Ze ziet ons wel graag, daar niet van maar … .
Die liefde wou ze eerlijk en oprecht geven aan een kind dat ze wel echt zelf wou.

Dat verklaart voor mij ook al de fysische mishandelingen buiten de psychische om.

Toen ze het vertelde, reageerde ik niet echt, want het drong niet echt door. Het was meer een bevestiging van wat ik al wist. Maar toen ik haar had afgezeten en mijn 35km naar huis aan het rijden was, begonnen die woorden een beetje in te zinken. Toch best pijnlijk.
Waarom heb ik een hele dag met haar doorgebracht? Hoe kan ze zoiets zeggen? Zit het in de genen en ga ik nooit een kind van mezelf graag zien? Hoe kan ik het nog zo aan mijn hart laten komen? Waarom zegt ze zoiets?

Het is nu niet dat ik sinds het is doorgedrongen, ik depressief ben en aan de fles wil gaan hangen. Zeker niet, maar het blijft zo een beetje in mijn achterhoofd hangen, als iets heel vervelends.

16 gedachten over “To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment

  1. Wildcard

    Ik ben nieuwsgierig naar je ervaringen met de smartmat.

    Wat je moeder betreft, mijn eigen moeder haar zus, mijn tante dus, is als twee druppels water lijk je moeder die je hier beschrijft, zonder het drinken dan (nog pak erger en venijniger). Mijn moeder heeft enkel nog telefonisch contact met haar (zeer zelden) en er moet al een geboorte plaats vinden (laatste was 15 jaar geleden) wil ze haar in real life willen zien.

    Haar reacties zullen je altijd iets blijven doen, maar laat je je niet het gevoel opspelden dat je ook zo gaat eindigen. Ik twijfel er niet aan dat je een super moeder zou zijn voor je eigen kinderen, enkel en alleen al omdat je weet hoe kinderen opvoeden juist NIET moet.

    Like

  2. Flavie

    Smartmat… nog nooit van gehoord, dus ben ik eventjes gaan piepen 🙂
    Zo vreselijk van je mama! Hoe kan je zoiets zeggen als moeder tegen je dochter… pfff!

    Like

  3. Christel

    Je zou toch denken dat ze dat nu kan plaatsen. Niet omdat het destijds niet het gepaste moment was dat jullie er kwamen, dat ze dan nu niet kan zeggen: “Goh, maar ondanks alles ben ik toch blij met jullie.”

    Ontzettend jammer.

    Liked by 1 persoon

  4. knightdubois

    Die Smartmat daar heb ik al goeie dingen over gehoord/gelezen en zeker ideaal als je op zoek bent naar een specialleke (dus geen wortel of pastinaakstoemptoestanden 😉
    Tja moeders … kan me inbeelden hoe je je voelde maar jij bent uit ander hout gesneden en ik weet zéker dat jij wel een goeie mama zou zijn !

    Liked by 1 persoon

  5. LJ

    Au, hoe kan je als moeder zoiets zeggen, en jij doet dan zo je best nog om er een leuke dag van te maken, echt erg vind ik dat 😦 Ik ben ervan overtuigd dat jij wél een goeie moeder zou zijn, als je nu al ziet hoe je met uw bonusdochter omgaat 🙂 en idd omdat je nu weet hoe het alvast niet moet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

