Arnaldur Indridason – Onderkoeld

Ik was even gestopt met hem te lezen, heel even.
Toen ik nog 4 boeken had gelezen, merkte ik dat ik er eentje was vergeten, dat was deze dus.

Het hoofdpersonage is nog steeds Erlendur Sveinsson.
Hij is een melancholiek man die veel over noodlottige tochten, dodelijke ongevallen en met name over verdwijningen op de IJslandse hoogvlaktes leest. Hij hecht aan de oude IJslandse waarden, normen en tradities. Hij is gescheiden en heeft twee kinderen. Eva Lind is de dochter van Erlendur. Ze is verslaafd, en probeert herhaaldelijk zonder wezenlijk resultaat af te kicken. Regelmatig zijn er heftige aanvaringen met haar vader. Erlendur ergert zich onder andere enorm aan haar taalgebruik. Sindri Snær is de zoon van Erlendur. Hij is alcoholist en heeft nauwelijks tot geen contact met zijn vader. Beide kinderen groeien na de scheiding bij hun moeder op, iets wat Erlendur heeft laten gebeuren en wat hem later onder een schuldgevoel gebukt doet gaan. De ex-vrouw van Erlendur heet Halldóra en zij koestert een geweldige haat naar hem, ze neemt hem alle ellende in haar leven kwalijk en zet de kinderen tegen hem op.

Na een boek of 2 ben je mee met hoe je de namen moet uitspreken. Of ik toch, ze rollen dan heel gemakkelijk over de tong.

Waarover gaat ‘Onderkoeld’
via bol.com:

In Þingvellir, dat in een ver verleden een pleisterplaats van vikingen was, wordt een vrouw dood aangetroffen in haar zomerhuis. Alles wijst erop dat ze zelf een einde aan haar leven heeft gemaakt. Als inspecteur Erlendur een opname in handen krijgt van een geheimzinnige séance waarbij deze vrouw kort voor haar overlijden aanwezig was, besluit hij uit te zoeken waarom ze zelfmoord pleegde.
Onderkoeld is een rasechte Indridason met Erlendur in de hoofdrol. De inspecteur wordt tijdens zijn zoektocht steeds opnieuw herinnerd aan de verdwijning van zijn eigen broer – en gaat de confrontatie met het verleden eindelijk aan.

Dit vat het boek goed samen.

In alle eerlijkheid, de boeken die ik ervoor las, maar dus volgen op deze, daar had ik het bij enkele wat moeilijk om de pagina’s om te draaien.
Deze heb ik op 24 uur uitgelezen. Hij is écht de moeite.
Hij zit goed in elkaar, draait niet teveel rond de pot.
Tuurlijk komt alweer zoals in elk boek, het verlies van zijn broer en alle gevoelens daarrond boven, maar ik ben het intussen gewoon. Voor mij is het bladvulling, maar als je nog geen andere boeken hebt gelezen van hem, dan is die info wel noodzakelijk.

Geef een reactie

